Sola med stil!

Du vet redan att solen är farlig men det struntar du väl i när du ligger på stranden, eller hur!
 
Här är några tänk på tips från mig!
 
1: Smörj inte in dig med olja! huden blir fin och blank när man ligger där o solar men faktiskt så tar din hud upp solljuset ännu mer om du smörjer in dig med en olja! men det är ju bättre att använda en olja med SPF än ingen alls! så smörj ist in huden på kvällen med oljan för att se fin ut!
 
2: Tänk på framtiden! du vill väl inte ha hudcanse kan jag tänka mig!! och du vill väl inte se gammal o rynkig ut i förtid? om du skadar huden nu så kan det dröja 10-20 år innan huden visar tecken på skador! 
 
3: Bara för att du bränner dig blir du inte brunare! bränner du dig så försvinner färgen fortare och huden flagnar av så småningom kanske! och det är inte värt det senare i livet!
 
4: Sola långsamt! det går inte att gå ut och lägga sig för att bli stekt i flera timmar direkt! man får ta det långsamt och sola lite först och sen mer och mer! så börja med en solfaktor på iaf 20 och aspliera ofta och mycket! och när du fått lite färg så kan du bytta till en lägre solfaktor o sola lite lägre tid!
 
5: Det går lika bra att fuska lite med bränna! så köp en brun utan sol som man kan använda om man vill ha lite extra färg någon kväll!
 
6: Man behöver ju också solen så klart!! men sola med måtta bara! vi behöver D-vitaminet som solen ger oss! men det räcker med en kvart om dagen i solen faktiskt för att vi ska få vårt dagliga behov!
 
7: Kolla solfaktorn om den har både UVA och UVB för det är båda dessa strålningar som är farliga!
 
Men det viktigaste rådet är ju bara BRÄNN DIG INTE!!!
 
Visste du att??
 
Mellan 11-15 på dagen är solen som starkast! 
10 är solskyddsfaktorn som ljusa tunna kläder motsvarar!
15 minuter är så många en svenska ljushyad person klarar av i solen innan den blir bränd!
40 000 personer drabbas varje år i Sverige av någon form av hudcanser!
1 % skillnad är det mellan solfaktor 30 och 50!
 
Det där sista med 1 % skillnad gjorde mig chockad!! 
 
Nu har jag varit tjatig o ointressant men fan så viktigt det är! för ett år sen kunde inte jag följa dessa små anvisningar men nu så gör jag det för jag vet hur farligt det är! och jag vill inte bli rynkig o få hudcanser i framtiden!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

OmAttHaAkne

Om att ha akne? Att gå på Roaccutan, Tetralysaler, Yasmine och Diane!

RSS 2.0