P-piller & akne-preparat Diane

Idag var jag på sjukhuset för jag skulle till tandläkaren och då passade jag på att gå upp till ungdomsmottagningen med för det hade dropp-in idag. Jag pratade då med barnmorskan om ett p-piller som heter Diane som jag skrivit om innan för några månader sen. Jag sa att Yasmin som jag har nu och har gått på i över 2 år inte hjälpt och att sen provade jag roaccutan och fortsatte då med dem eftersom man var tvungen att gå på ett preventivmedel då för att inte bli gravid. Och nu använder jag det bara som preventivmedel för jag inte sätt någon anledning till att klödda och byta sort. Men sist jag skrev om Diane blev jag sugen på att prova det men så har det inte blivit av fören nu som jag kände att jag få hela tiden nya finnar och det blir ju inte precis bättre av sig själv så nu är det dags.. 
 
Jag kollade själv runt och hittade information om det och till min stora förtvivlan så ser jag att en barnmorska inte har rätt att skriva ut Diane eftersom det i Sverige inte ges ut som p-piller utan som akne-preparat. Men det är ett p-piller och man får absolut inte gå på något annat som inehåller hormon när man går på dem.. De skyddar alltså lika bra mot graviditeter som något annat p-piller. Men anledningen till varför det ej är godkänt är att Sverige utför massa extra tester på läkemedel än vissa andra länder och Sverige anser att Yasmin hjälper så pass bra mot akne så det inte finns någon anledning till att godkänna det så barnmorskor kan skriva ut det som vanliga p-piller. Så det är ju synd då om såna som mig som inte Yasmin hjälper på... Diane är godkänt som p-piller i andra EU-länder tex Danmark och Finland. Så ibland känner man bara en stor suck över svensk sjukvård.. 
 
Men till min lycka så bokade vi en tid till gynekologin som får skriva ut det! Men den tiden är om 3 veckor men jag få väl överleva tills dess.. Jag blev lite lyckligare och gladare över att känna att YES nu har vi kanske något som fungerar!
 
Här är 1177 vårdguidens information om Diane.
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Diane/
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

OmAttHaAkne

Om att ha akne? Att gå på Roaccutan, Tetralysaler, Yasmine och Diane!

RSS 2.0